ثبت و مستند سازی وقایع سفر از طریق لنز دوربین عکاسی
وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

شنبه 8 شهريور 1399
ن : بنفشه

ثبت و مستند سازی وقایع سفر از طریق لنز دوربین عکاسی

گذرنامه مسافرتی و دوربین عکاسی دو یار جدایی ناپذیرند! تصور اینکه که به هنگام سفر در یک مکان عالی با مناظر و چشم انداز های زیبا باشید و نخواهید بدون ثبت و ذخیره  تصاویری از تجربه بودن درآن مکان به خانه برگردید تقریبا محال است. این چیزی است که تحت عنوان مستند سازی وقایع سفر از آن نام برده میشود.

دیگر در عصر تلفن های هوشمند و اینستاگرام ثبت تصاویر سفر و گشت و گذار  نشانه ای از نبوغ و استعداد عکاسان  نبوده بلکه ثبت تصاویر عالی و فوق العاده از یک سفر معیار سنجش ذوق و استعداد هنری آنان محسوب میگردد. با این حال حتی عکاسان حرفه ای هم ممکن است  در این زمینه بعضا دچار کلیشه و مسائل معمولی و پیش پا افتاده  شوند.

اگر میخواهید وقتی از سفر به خانه بر میگردید کارت  حافظه دوربینتان پر از عکس های زیبا و ارزشمندی باشد که حتی قابلیت انتشار در سایت نشنال جئوگرافیک را داشته باشد پس  برای یادگیری و آموزش ،کسب تجربه و یافتن شیوه عکاسی خاص خودتان آماده باشید!

نتیجه تلاش شما وقتی مشخص میشود که پس از بازگشت از سفر از دیدن عکسهای سفرتان که حاوی ارزشهای بسیار بالاتری از صرف ثبت تصاویر خود و خانواده تان است احساس غرور خواهید کرد.

شما میتوانید بجای اشتراک گذاری عکس های سفرتان در فیس بوک یا سایر شبکه های اجتماعی با ایجاد یک وبسایت شخصی در زمینه عکسهای سفر به آسانی عکسهای خودتان را بصورت بهتری در معرض نمایش قرار دهید.    

حال به بیان چند نکته و ترفند کاربردیکه در بهبود و افزایش کیفیت عکاسی در سفر و بعبارتی مستند سازی وقایع سفر موثر هستند می پردازیم.با سفرنامه همراه باشید:

مستند سازی وقایع

طرز استفاده از دوربین تان را فرا بگیرید

واقعیت این است که برای گرفتن یک عکس “خیلی خوب” باید دوربین تان را از حالت خودکار یا اتوماتیک خارج کنید.بنابراین دفترچه راهنمای دوربین تان را بخوانید وبا عملکردها و نحوه کارکرد حالت های مختلف دوربین آشنا شوید.

لیندسی سیلورمن از مدیران ارشد اجرایی شرکت نیکون و یکی از عکاسان حرفه ای توصیه میکند همانطور که قبل از برنامه ریزی برای رفتن به سفر در مورد آن تحقیق میکنید در مورد قابلیت های مختلف دوربین تان هم قبل از رفتن به سفر تحقیق و مطالعه کنید.

  این امر مخصوصا زمانیکه شما یکدوربین تازه خریدید و آشنایی چندانی با تنظیمات و ویژگی های آن ندارید بسیار مهم و ضروری است.زیرممکن است دوربین جدید دارای تنظیمات خاصی در زمینه فوکوس و تنظیمات نوری و وایت بالانس و …باشد که عدم آشنایی با آنها منجر به بروز مشکلاتی  برایتان در طول سفر گردد.

شبکه تخصصی سفر

قبل از رفتن مکانی در مورد آنجا تحقیق کنید

در حقیقت سفر شما با گوگل شروع میشود!

جایی که شما در جستجوی مکانهایی خواهید بود تا وقتی درآنجا هستید بتوانید از طریق لنز دوربینتان آنجا را دیده و تصاویر آنها را ثبت نمایید.

ببینید که سایر عکاسان چگونه این مکان را با شیوه ها تکنیک های خاص خودشان به تصویر کشیده اند؟ از کارت پستال ها ,وبلاک ها و سایت های سفر , و تصاویر راهنماهای سفر که در اختیار دارید …الهام بگیرید.

عکس گرفتن در سفر

هتلی با چشم انداز بدیع انتخاب کنید

اگر بودجه مالی تان اجازه میدهد ترجیحا  هتلی را برای اقامت انتخاب نمایید که دارای چشم اندازی به مناظر عالی یا یک جاذبه دیدنی مشهورباشد.برای پی بردن به امتیاز فوق العاده چنین انتخابی کافیست تصور کنید که در حال ثبت عکسی از ارتفاع از رزهایی هستید که درحال  پیچ و تاب خوردن با باد در نور کم سپیده دم هستند..چنین عکسی واقعا ارزشمند است

ترفند های عکاسی 

تا وقتی همه گزینه ها را تجربه نکردید آن مکان را ترک نکنید

اشتباه رایجی که بسیاری از عکاسان در سفر مرتکب میشوند این است که وقتی جایی میروند  فقط با گرفتن یک یا دو عکس آن مکان را ترک میکنند؛ درحالیکه گاهی گرفتن حس  عکاسی از یک مکان و یا سعی درتجربه و استفاده از شیوه های گوناگون عکاسی  با نورها و زوایای مختلف ممکن است ساعتها زمان بر باشد.

ساعت طلایی عکاسی

در ساعت طلایی در آنجا باشید

بهترین ساعات برای گرفتن عکس های فوق العاده در زمان طلوع آفتاب و یا غروب آفتاب میباشد که اصطلاحا به ساعات طلایی معروفند.در این ساعات معمولا نور نرم و لطیف بوده و مکان عکاسی هم زیاد شلوغ نیست از این رو بدون اینکه دائما حواستان پرت شود میتوانید روی یک منظره یا سوژه ای که بطور کامل با نور محیط احاطه شده کار کنید. برای شکار و ثبت تصاویر منحصر بفرد سعی کنید درست زمانی را انتخاب کنید که نور طبیعی خزنده خورشید با نور مصنوعی روشنایی ساختمانها تلاقی میباند.

مجله سفر و گردشگری

از کلیشه ها دوری کنید

یکی از نکات مهم و پربحث در مستند سازی وقایع سفر کلیشه ها هستند.

کلیشه ها به معنی سوژه ها یا موضوعاتی هستند که قبلا توسط بسیاری از عکاسان و با روش های غیر خلاقانه ثبت شده اند.اگر واقعا میخواهید در کار خود موفق و برجسته باشید باید  بدنبال مطالعه و تحقیق در زمینه هایی باشید که درگذشته چندان به انها پرداخته نشده باشد.عکاسی خلاقانه از جاذبه هایی که قبلا بارها به آنها پرداخته شده ممکن است دشوارباشد بنابراین چرا نباید به این فکر باشید که  به مناطق بکر و دورافتاده سفر کنید و بدنبال  مناظر جدید و بدیع و شکار لحظات زندگی واقعی باشید؟

مستند سازی با دوربین عکاسی

از سه پایه استفاده کنید

سه پایه  یک وسیله ضروری در عکاسی نه تنها برای گرفتن عکس های دسته جمعی است بلکه برای گرفتن عکس هایی است که  برای پایداری دوربین احتیاج به نوردهی طولانی  مثل عکاسی از آب روان و یا ثبت  نورچراخ های اتومبیل های در حال حرکت  دارند. کیفیت  تصاویر مربوط به طلوع و یا غروب خورشید هم در صورت استفاده از سه پایه  پایدار کننده بسیار بهتر خواهند بود.

راوی داستان باشید

هر مکانی برای خودش داستانی زنده دارد که میتوان بدون استفاده از کلمات آن را روایت کرد.وقتی درمکانی توریستی هستید برای ثبت تصویری مستند با جزئیات منحصر بفرد  سعی کنید تصاویری با زاویه باز گسترده بگیرید , درعکس ها جنب و جوش مردم  را به تصویر بکشید و نهایتا در محیط پیرامون تان در جست و جوی  مکان های ویژه ای مثل غرفه های خیابانی،کالاهای در معرض فروش ، خوراکی ها ،عناصر داخلی و …باشید.

عکاسی

از موجودات زنده عکاسی کنید

نکته پایانی در مستند سازی وقایع سفر در حالیکه برای عکاسی از پرنده ها یا گربه ها نیازی به اجازه گرفتن از کسی ندارید ولی برای عکس گرفتن از اشخاص از نمای نزدیک توصیه میکنیم حتما از آنها اجازه بگیرید.لبخند بزنید و شروع به صحبت رده و مودبانه سوال کنید که آیا میتوانید ازآنها عکس بگیرید؟ نه یعنی اینکه نه نمیتوانید پس اصرار نکنید.اغلب مغازه داران و فروشندگان از اینکه چیزی از آنها بخرید خوشحال میشوند و برای عکس گرفتن از خود رضایت میدهند! توصیه میکنیم قبل ازآغاز سفر در زمینه خلق و خوی و آداب و رسوم محلی آن منطقه مطالعه و تحقیق کنید تا پیش زمینه و آمادگی لازم برای رویارویی با محیط محلی را داشته باشید.

منبع: سفرنامه



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.